Brief van Meiji Lindirox aan zijn echtgenoot Abigail Lindirox-Fox vlak voor de Nieuwe IJzige Opstand uitbreekt – fragment uit Nachtwaker, boek nul: De val van Lividio.

Allerliefste Abigail,

Waarschijnlijk voel je je door mij verraden als je deze brief leest. Ook al ben ik op dit moment al kilometers bij je vandaan, weet dat elke stap mij pijn doet en ik je mis. Je hebt me gesmeekt om niet te gaan en ik besef dat dit de zoveelste bevestiging is dat ik mijn belofte van tien jaar geleden niet nakom. Ik hoop dat je op een dag kunt begrijpen waarom ik dit doe en dat je me kunt vergeven.

Je verdriet is me niet ontgaan toen je me ervan beschuldigde dat ik mijn leven als een schuld zag aan de familie Chukiro. Dit klopt niet. Er is maar één persoon aan wie ik mijn leven schuldig ben en dat is de vrouw die altijd als de helderste maan haar licht op mij schijnt, ook al kleurt mijn afkomst de nachten nog zo donker. Zij gelooft in het goede in mij, waar de anderen vooral de demon uit het Verboden Noorden zien. Zonder jou was ik gaan geloven dat ik die demon ben. En zou ik er uiteindelijk een worden.

Jouw geloof in mij is de reden dat ik ben vertrokken. Ik vrees dat er een grotere dreiging op komst is dan de naderende oorlog waar de Orde zich op voorbereidt. Een dreiging die veel verder gaat dan een vete tussen twee groepen die allebei onschuldig bloed hebben vergoten. Ik heb een vermoeden dat onze dochter meer is dan we nu weten. Als ik het juist heb, zal haar leven in groot gevaar zijn als deze duistere macht zich weet te nestelen in een van de groepen.

Het is voor de veiligheid en toekomst van onze dochter dat ik ben vertrokken. Als geen ander weet ik hoe beide groepen denken en bezit ik de kennis om de geschiedenis verborgen te houden. Ook al ben ik niet bij je, weet dat ik naast je vecht op het moment de dolers ons gebied binnenvallen. Ik zal me verzetten tegen iedere bedreiging die jullie kant op komt. Weet dat ik tot het einde voor jullie strijd als een Lindirox en niet als een Chukiro, zelfs als dat betekent dat ik het tegen mijn broeders moet opnemen.

Vertrouw niemand en bescherm onze dochter. Verbrand deze brief. Blijf uitkijken naar de bossen, ik zal zo snel mogelijk verschijnen.

Meiji